15 Şubat 2012 Çarşamba

Apple birinci oldu, Facebook listeye giremedi

Apple birinci oldu, Facebook listeye giremedi

Adını sıkça rakipleriyle girdiği patent davalarında duyduğumuz Apple, ABD'de 13 yıldan bu yana yapılan bir tüketici anketine göre en saygıdeğer 60 şirket sıralamasında birinci sıraya oturdu. Tahtını kaybeden Google ikinci sıraya yerleşirken, Samsung 13’üncü olabildi. Facebook listede yer almadı.

ntvmsnbc

Apple, Harris Interactive şirketi tarafından hazırlanan İtibar Katsayısı (RQ) listesindeki sıralamayı belirleyen altı kriterden dördünde en yüksek puanı aldı. Geçtiğimiz yıl aynı listede beşinci olan Apple, bu yıl finansal performans, ürün ve hizmetler, vizyon ve liderlik ile çalışma ortamı kriterlerinde tüketicilerden tam puan aldı. Diğer iki kriterden biri olan sosyal sorumlulukta Whole Foods gıda şirketi, duygusal çekicilikte ise dünyanın en büyük online perakende şirketi Amazon.com en yüksek puanları aldı. 
Harris Interactive'ın anketinde son 13 yılın en yüksek puanını alan Apple'ın RQ'su 85.62 oldu. Google 82.62 ile ikinci olurken, bu iki şirketi Coca Cola takip etti. Microsoft'un dokuzuncu, Sony'nin ise 11'inci olduğu listede, Apple'ın en büyük rakibi kabul edilen Samsung 78.11 puanla 13'üncülüğü elde edebildi. Dünyanın en büyük sosyal ağı Facebook, listeye giremedi.
ÖNLENEMEYEN YÜKSELİŞ
Harris'in anketinde geride kalan 13 yıllık tabloya bakıldığında, en büyük değişimin Apple ve Hewlett Packard'da (HP) yaşandığı dikkat çekti. HP, 2000 yılında üçüncü olmayı başardığı listede geçtiğimiz yıl 25'inci olurken, bu yıl 32'inciliğe geriledi. 2000 yılında 34'üncü olan Apple ise bir yıl sonra daha da gerileyerek 40'ıncılığa düştü. Bu noktadan itibaren düzenli olarak tırmanışa geçen Apple, mali durumu güçlendikce tüketicilere daha iyi ürünler sunmaya başladı ve geçtiğimiz yıl beşinci olduğu sıralamada bu yıl birinciliğe yükseldi.
Harris Interactive Başkan Yardımcısı Robert Fronk, Apple'ın hem yazılım hem de donanım satan melez şirket yapısının getirdiği avantajı çok iyi kullandığını, perakendeleriyle gücünü artırdığını belirtti.


MADALYONUN ÖTEKİ YÜZÜ
Apple'ın sürekli yükselen performans grafiğindeki en olumsuz tablo, iPhone ve iPad'lerin üretildiği Çin'deki Foxconn fabrikalarında yaşanan işçi ölümleri ve intiharlar oldu. Dünyanın en büyük elektronik parçaları üreticisi Foxconn'la çalışan birçok şirketten biri olan Apple, fabrikalarındaki koşulların incelenmesi için kapılarını işçi haklarını savunan Fair Labor Association'a açtı.
Cnet'e konuşan Fronk, "Apple şu an birinci sırada olmasına rağmen, şirketin yönetim alanında olduğu kadar, Steve Jobs'ın hayatta olduğu zamanlarda bile liderlik kadrosundaki sıkıntılar hakkında endişeler mevcuttu. Foxconn fabrikalarının durumu, Apple'ın her zaman üst sınıf bir marka olmayı hak edip etmediğini ve bu konuda güvenilir olup olmadıklarını sınayacak" dedi.
FACEBOOK NEDEN İTİBAR KAZANAMADI
Amazon.com'un tüketiciler tarafından en güvenilir şirket olarak kabul edildiğine dikkat çeken Fronk, "Amazon en yüksek etik standartlara sahip olduğu gibi şeffaf olmayı da başardı" dedi. Fronk, Facebook'un listede yer almamasını ise "şirketin tüketicilerle bir bağlantısının bulunmamasına" bağladı ve şu yorumda bulundu: "Facebook tüketicilerin başka amaçlarına hizmet eden işlevsel bir araç görevi görüyor... Aynı zamanda Facebook'un duygusal çekiciliği çok düşük. Facebook güçlü bir itibar temeli oluşturmak için gereken faktörlerde güçsüz kalıyor."
Fronk, Facebook'un en büyük eksiklerinden birinin, gizlilik konularında yaşanan sıkıntıları gidermekteki eksikliği olarak belirtti. ABD'li analist, "Değerlendirdiğimiz davranışlar ölçütlerden biri güven... Anketimize katılanların yüzde 25'inden fazlası Facebook'un doğru yolda gitmediğine inandıklarını belirtti. Birisinin size kendisini daha fazla açması için, sizin kendi hayatınızı abartarak diğerlerine satmaya çalışmanız fikri, Facebook gibi şirketlerin nasıl algılandığı konusunda en önde gelen ölçüt."

EN ÖNE ÇIKAN ŞİRKETLER
60 şirketin sıralandığı listenin oluşturulmasında 17 bin kişinin görüşleri değerlendirilirken, katılımcılardan kendileri için en öne çıkan iki şirketin adını vermeleri istendi.
Genel değerlendirmede, adı en çok öne çıkan 10 şirketin ya teknoloji yada internet şirketi olduğu belirlendi. Bu şirketler: Apple, Google, Amazon.com, Microsoft, Sony, Samsung, IBM, HP, Dell ve listeye ilk kez bu yıl 42'inci sıradan giren Netflix. Listede ayrıca beş tane telekomünikasyon şirketi yer aldı. Bu şirketler ise Verizon, Sprint Nextel, AT&T, T-Mobile ve Comcast.
Fronk, "Telekomünikasyon şirketleri geleneksel olarak listenin her zaman en altlarında yer alır. Bunun nedeni hizmet sağlayıcı olarak kabul edilmeleri ve sanayinin müşteri hizmetleri en çok sorun çıkartan sektörü olarak görülmeleri" dedi.
EN ÇOK DÜŞENLER
Harris Interactive raporuna göre, İtibar Katsatyısı listesinde en büyük düşüşü beş finansal kurum yaşadı. Bu kurumlar, Bank of America, Berkshire Hathaway, Wells Fargo, Goldman Sachs ve JP Morgan Chase oldu. Raporda, "tüketicilerin Bank of America'nın müşterileriyle ilgilenmekten çok kendi işlemlerini ve mali durumunu kurtarmaya çalıştığına inandıkları ve tüm bankaların güven, etik ve müşteri hizmetleri alanlarındaki puanlarının oldukça düşük olduğu" ifade edildi.
Rapor ayrıca, Wall Street karşıtı gösterilerin Eylül ayından beri devam ettiği ABD'de, tüketicilerin ABD şirketlerine olan güvenlerinin iyice sardıldığını gösterdi. Her 10 ABD'liden sadece ikisi, şirketlere karşı olumlu görüşe sahip. RQ sıralamasında 80 veya üzeri puan alan şirketlerin, geçtiğimiz yıla oranla yarı yarıya azalması, tüketicilerin şirketlere ne kadar olumsuz baktığını dorğulayan bir istatistik olarak belirdi.

0 yorum:

Yorum Gönder

En Çok Okunan Haberler

Google Arama